21) Tekrir (Yineleme)
Sözün etkisini güçlendirmek amacıyla, anlamın yoğunlaştığı sözcük ya da sözcük öbeğini art arda yinelemektedir.
Örnek:
Beni bende demen, ben değilim,
Bir ben vardır, bende benden öte.
22) Rücu (Geriye Dönüş)
Bir düşünceyi daha güçlü anlatmak için, söylenen sözden döner gibi davranmaya rücu denir.
Örnek:
Ol mihr ü mâh-rûyum bir serv-kâmet ancak
Yok yok ne serv-kâmet ol kad kıyamet ancakŞair ilk mısrada sevgilisinin boyunu önce “serv”e benzetmiş; ikinci mısrada “yok yok” sözüyle bu düşüncesinden tamamen dönerek onun boyunu “kıyâmet” ile nitelemiştir.
23) İrsal-ı Mesel
Söylenen bir düşünceyi inandırıcı kılmak ve pekiştirmek amacıyla söze bir atasözü ya da özdeyiş
katmaya irsal-i mesel denir.
Örnek:
Balık baştan kokar bunu bilmemek
Seyrânî gâfilin ahmaklığından.
24) Cinas (Sesteşlik)
Yazılışları aynı, anlamları farklı sözcüklerin bir arada kullanılmasıdır.
Örnek:
Niçin kondun a bülbül kapımdaki asmaya
Ben yârimden ayrılmam götürseler asmaya.Dizelerinde ‘’asma’’ sözcüğü hem eylem hem bitki türü olarak kullanılmıştır.
25) Seci (İç Uyak)
Düzyazıda, cümle içinde yapılan uyağa denir.
Örnek: İlâhi, kabul senden, ret senden; şifa senden, dert senden. İlâhi, iman verdin, daim eyle; ihsan verdin, kaim eyle.
26) İştikak (Türetme)
Aynı kökten türeyen sözcükleri bir arada kullanmaya iştikak denir.
Örnek:
Karşısında nice erbâb-ı denaât titrer
Hâkim-i mahkeme-i hükm-i cezâdır kalemim.
27) Akis (Yansıma)
Bir mısra içinde anlamlı bir ifadenin ters çevrilip, yine anlamlı bir ifadeye dönüştürülerek yerleştirilmesiyle yapılan sanattır.
Örnek:
Didem ruhunu gözler, gözler ruhunu didem,
Kıblem olalı kaşın, kaşın olalı kıblem.
28) Lebdeğmez
Dudak sessizlerini ( b, f, m, p, v) kullanmadan şiir yazma sanatıdır
Örnek:
Nice yıldır dil gireli zarına canan senin
Cana tek can asılıdır darına canan senin
Âşıkın daldan atarak yardaki aşnasın sen
Hayalet nice dayanak narına canan senin (Âşık Zülal)